نکاتی که باید برای چیدمان اتاق خواب راحت و رویایی بدانیم

نکاتی که باید برای چیدمان اتاق خواب راحت و رویایی بدانیم

امروزه به دلیل آپارتمان‌نشینی‌های فراوان مهم‌ترین چیز برای هر خانه داشتن اتاق ‌خواب است که با در نظر گرفتن تعداد اتاق‌ها می‌توانید، چیدمان اتاق‌ خواب خود را طراحی کنید. به دلیل دغدغه‌ها و مشکلات امروزی که درگیری ذهنی را زیاد می‌کند، داشتن یک اتاق هنگام استراحت با فضای آرام و چیدمان مناسب می‌تواند خواب راحتی را برای شما فراهم کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر اتاق خواب از همه لحاظ عالی باشد باید چیدمان اتاق به طور صحیح صورت بگیرد. بهتر است برای چیدمان اتاق خواب به مواردی همچون مکان، دسترسی به فضای بیرونی، پنجره‌ها، منظره بیرون اتاق، محل نشستن، سقف، نورپردازی، سرگرمی و داشتن تم دقت کنید.

اهمیت نظم و چیدمان اتاق خواب بصورت اصولی

از آنجا که اتاق خواب‌ها مکان مهم در هر خانه محسوب می‌شوند، دکوراسیون اتاق خواب نیز بسیار اهمیت دارد زیرا یک فضای آرام بخش برای استراحت جسم را فراهم می‌کند. نظم چیدمان اتاق خواب را باید درست انجام دهید زیرا اتاق خواب عنصر اصلی هر خانه محسوب می‌شود و باید در مکان درست قرار بگیرد تا شما در هنگام استراحت احساس آرامش بیش‌تری داشته باشید.

مناسب‌ترین مکان برای قرار دادن تخت خواب بین دو پنجره است و اگر فضای اتاق کوچک است، تخت خواب باید در زیر پنجره قرار بگیرد.

از قرار دادن تخت خواب در جلوی در باید خودداری کرد و بهتر است وسایلی را که در طی سال از آن‌ها استفاده نمی‌شود را در اتاق قرار داد تا وسایل جدیدتری جایگزین آن‌ها شود.

از قرار دادن وسایل غیر ضروری در اتاق خواب به شدت باید پرهیز کرد زیرا باعث می‌شود اتاق خواب شما به یک انباری تبدیل شود.

با توجه به اینکه وقت زیادی در اتاق خواب برای استراحت سپری می‌شود باید فضای اتاق دلنشین باشد زیرا شلوغی اتاق خواب تاثیر منفی بر روحیه می‌گذارد و در نتیجه باعث آشفتگی ذهن می‌شود.
از رنگ‌های سفید، صورتی، زرد و خاکستری برای اتاق باید پرهیز کرد زیرا در طولانی مدت در روحیه و شخصیت شما تأثیر می‌گذارد.

همچنین اگر اتاق خواب شما فضای کمی دارد بهتر است از قرار دادن وسایل اضافی در اتاق خودداری کرده و به جای آن از وسایل چند منظوره برای نظم دهی چیدمان استفاده کنید.

به عنوان مثال می‌توانید صندلی دراور خود را درب‌دار انتخاب کنید تا محفظه‌های آن برای قرار دادن وسایل مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دراور درب‌دار در اتاق علاوه بر اینکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای میز لوازم آرایشی و پاتختی باشد، می‌تواند فضای کم‌تری را در اتاق خواب اشغال کند.

اهمیت نظم و چیدمان اصولی اتاق خواب

نکاتی برای داشتن یک اتاق خواب آرام و راحت

برای داشتن یک خواب آرام و راحت باید به مواردی که راحتی و آرامش را برایتان فراهم می آورد دقت کنید. مواردی همچون دمای اتاق، روشنایی و هر چیزی که باعث می‌شود، آرامش محیط اتاق را در بر بگیرد. در این بخش به نکاتی برای داشتن یک چیدمان اتاق خواب راحت و آرام اشاره می‌کنیم :

ایجاد تمرکز در اتاق

سعی کنید به چیزی که مورد علاقه شما است دقت کنید و آن را در اتاق به کار ببرید و از وسایلی که جلب توجه نمی‌کنند در اتاق بپرهیزید. وسایل الکتریکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و لوازم ورزشی را از اتاق خوابتان حذف کنید زیرا هر کدام از این موارد مانع تمرکز شما شده و خواب را از فضای اتاق دور می‌کند.

 تنظیم دمای اتاق

از نکاتی که باید برای داشتن خواب راحت به آن توجه داشت دمای اتاق است و اگر اتاق خواب شما سرد یا خیلی گرم باشد مطمئناً شما نمی‌توانید درست استراحت کنید و به دلیل سرما و گرمای بیش از حد از خواب بیدار می‌شوید.

مناسب‌ترین دما برای اتاق در تابستان ۲۵ درجه و در زمستان ۲۰ درجه سانتی‌گراد است پس باید دمای اتاق را تنظیم کنید تا یک خواب راحت داشته باشید.

میزان روشنایی اتاق

با استفاده از پنجره های بلند و بزرگ برای اتاق خواب میزان روشنایی را در طی روز و شب در اتاق تنظیم کنید و چشم انداز زیبا و لذت بخشی را برای خود به وجود بیاورید.

استفاده از آباژور در طول شب می‌تواند روشنایی اتاق شما را برای شما فراهم آورد و در کنار کاربردی بودن زیبایی چیدمان اتاق خواب را چند برابر کند.

نکاتی برای داشتن یک اتاق خواب آرام و راحت

تغییر دکوراسیون اتاق خواب برای داشتن خواب آرام و راحت

روتختی و بالش

یکی از موارد مهم که در خواب آرام و راحت تاثیر زیادی دارد روتختی به همراه بالش‌های نرم است و باید در انتخاب آن دقت بسیار زیادی داشت.

رنگ و تم اتاق در انتخاب روتختی موثر است و باید بر اساس تم و رنگ اتاق روتختی خود را انتخاب کرد تا با فضای اتاق همخوانی داشته باشد.

برخی از این رو تختی‌ها دورو هستند که در شکل‌های مختلف طراحی شده‌اند و شما می‌توانید رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی از بالش و روتختی را برای اتاق خود در نظر بگیرید.

نکاتی که باید برای چیدمان اتاق خواب راحت و رویایی بدانیم

خرید و قیمت روتختی شیک 

 تخت خواب

تخت خواب یکی از مهم‌ترین وسیله در اتاق خواب است و باید به گونه‌ای در اتاق قرار بگیرد که دکوراسیون اتاق خواب مورد توجه باشد.

تخت خواب نباید در معرض دید مستقیم باشد و محل قرار گیری آن باید به گونه‌ای صورت بگیرد که رفت ‌و آمد به اتاق را برای ما امکان پذیر کند.

فاصله تخت خواب از در ورودی در چیدمان اتاق خواب باید حدود یک متر باشد و از هر طرف حداقل ۶۰ سانتی‌متر فاصله بگیرد.

اگر فضای کافی داخل اتاق خواب دارید یک صندلی برای نشستن در پایین تخت ضروری محسوب می‌شود که علاوه بر کاربردی بودن در زیبایی و چیدمان اتاق خواب نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند.

 تغییر دکوراسیون با آینه

محل قرار گرفتن آینه در اتاق خواب اهمیت زیادی دارد و بهتر است آینه را در روبه‌روی تخت خود قرار ندهید تا در هنگام خوابیدن با چهره خود مواجه نشوید.

با قرار دادن یک آینه در کنار پنجره و یا روبه‌روی آن باعث انعکاس نور طبیعی و روشنایی فضای بیش‌تر در اتاق شوید.

 تغییر دکوراسیون با آینه

 پرده مناسب در تغییر دکوراسیون

داشتن پنجره در اتاق باعث زیبایی اتاق می‌شود و نصب پرده زیبایی اتاق را دو چندان می‌کند به طوری که بهتر است از پرده‌هایی که قد بلند دارند، استفاده کنید.

 فرش و قالیچه

فرش و قالیچه در تغییر دکوراسیون لازمه هر اتاق خواب است و گرم‌ترین پوشش برای کف اتاق خواب محسوب می‌شود که حس آرامش را در شما به وجود می‌آورد.

اگر کف اتاق خواب شما از پارکت و سرامیک یا کاشی درست شده بهتر است با پهن کردن یک قالیچه در اتاق حس گرما و جذابیت اتاق را چندین برابر کنید.

 فرش و قالیچه برای دکوراسیون اتاق خواب

نکات مهم در چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب

امروزه طراحی اتاق خواب یکی از نکات مهم در خانه محسوب می‌شود و فرقی ندارد اتاق خواب مدرن باشد یا قدیمی شما باید با چیدمان درست اتاق خواب خود را شاد و پر انرژی نشان دهید تا استرس‌ها و تنش‌های روزانه از شما دور شود.

از نکات مهمی که در چیدمان اتاق بسیار تاثیر می‌گذارد روشنایی اتاق است که با به کار بردن پنجره‌های بلند و بزرگ برای اتاق خواب خود می‌توانید چشم انداز لذت بخشی علاوه بر روشنایی به وجود آورید.

اگر اتاق خواب به سبک مدرن طراحی شده است باید از وسایل کاربردی استفاده کنید و وسایل اضافی را در اتاق قرار ندهید.

باید کف اتاق خود را از سرامیک، چوب، استیل و پارکت که جزء متریال‌های اصلی این سبک هستند، انتخاب کنید.

کرم، طوسی، سفید که از رنگ‌های سبک مدرن محسوب می‌شوند برای رنگ کردن دیوار اتاق مناسب‌اند و شما می‌توانید با ایجاد خطوط افقی و عمودی اتاق خود را به سبک مدرن نشان دهید.

بعد از طراحی کف اتاق و دیوار‌ها باید به سراغ وسایل اتاق رفت که بخش مهمی از چیدمان اتاق خواب را تشکیل می‌دهند.

در دکوراسیون اتاق خواب خود حتماً کتابخانه را در نظر بگیرید، زیرا داشتن یک کتابخانه هرچند کوچک به آدم حس آرامش می‌دهد.

در اتاق‌های کوچک بهتر است از وسایلی که ابعاد زیادی دارند، بپرهیزید تا محیط اتاق خواب فضای بازتری داشته باشد.

در اتاق خواب‌هایی که فضایی کم‌تری دارند بهتر است از وسایل کم حجم استفاده کنید و به جای استفاده از لوستر از نورپردازی استفاده کرده تا فضای اتاق بزرگ‌تر نشان داده شود. اگر اتاق خواب شما فضای بزرگی دارد می‌توانید تمام موارد گفته شده را بدون مانع در اتاق خواب استفاده کنید و فضای دلنشین و آرام بخشی را برای استراحت خود به وجود آورید.


همچین بخوانید : بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه کدام است ؟


اصول چیدمان اتاق خواب

  • انتخاب نقطه کانونی
  • ایجاد تعادل و تقارن
  • توجه به فضا
  • استفاده از رنگ
  • نورپردازی
  • انتخاب مبلمان مناسب
  • چیدمان لوازم جانبی

1. انتخاب نقطه کانونی:

اولین قدم در چیدمان اتاق خواب، انتخاب نقطه کانونی است. نقطه کانونی می تواند تخت خواب، پنجره، شومینه یا هر عنصر دیگری در اتاق باشد که توجه شما را به خود جلب می کند. مبلمان و سایر عناصر دکوراسیون را باید حول نقطه کانونی چیدمان کنید.

2. ایجاد تعادل و تقارن:

چیدمان متعادل و متقارن می تواند به آرامش و حس نظم در اتاق شما کمک کند. برای ایجاد تعادل، می توانید از مبلمان با اندازه های مشابه در دو طرف اتاق استفاده کنید. یا می توانید از یک عنصر بزرگ در یک طرف اتاق و چند عنصر کوچکتر در طرف دیگر استفاده کنید.

3. توجه به فضا:

هنگام چیدمان مبلمان، به فضای موجود در اتاق توجه کنید. از مسدود کردن مسیر عبور و مرور خودداری کنید و فضای کافی برای حرکت آزادانه در اتاق را در نظر بگیرید.

4. استفاده از رنگ:

رنگ ها می توانند تاثیر زیادی بر احساسات شما داشته باشند. برای اتاق خواب، از رنگ های آرامش بخش مانند آبی، سبز یا بنفش استفاده کنید. می توانید از رنگ های روشن تر برای ایجاد فضایی شاداب تر استفاده کنید.

5. نورپردازی:

نورپردازی مناسب برای اتاق خواب بسیار مهم است. از نورهای لایه ای استفاده کنید تا فضایی دنج و آرامش بخش ایجاد کنید. از نورهای مستقیم و زننده خودداری کنید.

6. انتخاب مبلمان مناسب:

مبلمان اتاق خواب باید راحت و کاربردی باشد. تخت خواب باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا به راحتی در آن بخوابید. از تشک و بالش مناسب استفاده کنید.

7. چیدمان لوازم جانبی:

لوازم جانبی می توانند به اتاق خواب شما شخصیت و جذابیت بیافزایند. از وسایلی استفاده کنید که دوست دارید و برایتان آرامش بخش هستند.

نکات اضافی:

  • از گیاهان طبیعی در اتاق خواب استفاده کنید. گیاهان می توانند به تصفیه هوا و ایجاد فضایی آرامش بخش کمک کنند.
  • فرش می تواند به گرمتر و نرم تر شدن اتاق خواب شما کمک کند.
  • از پرده برای تنظیم نور ورودی به اتاق استفاده کنید.
  • اتاق خواب را مرتب و تمیز نگه دارید.

جمع بندی :

در این مقاله سعی کردیم تا تمام نکات مهم در چیدمان اتاق و دکوراسیون را برای داشتن فضایی آرامش بخش در هنگام استراحت برایتان شرح دهیم.

با در نظر گرفتن این نکات هنگام نحوه دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب می‌توانید یک اتاقی با چیدمان صحیح و زیبا برای خود به وجود آورید.

با توجه به اینکه امروزه بیش‌تر افراد در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و اتاق‌های کم‌حجمی دارند ممکن است در طراحی داخلی اتاق با مشکلات متعددی مواجه شوند.

با در نظر گرفتن نکات گفته شده شما می‌توانید این مشکلات را برطرف کرده و اتاق خوابی به سبک مورد علاقه خود‌ جهت استراحت و آرامش بیش‌تر در طی روز بسازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

درباره ما
ارسال دیدگاه